top of page

Elämyspedagogiikka

Elämyspedagogiikka tarkoittaa ihmisen kasvun ja oppimisen mahdollistamista sellaisten elämysten kautta, jotka koskettavat ihmistä kokonaisvaltaisesti. Elämyspedagogiikka perustuu ihmiskäsitykseen, jonka mukaan jokaisessa ihmisessä on  jotain hyvää, jota kehittämällä saadaan aikaan henkistä kasvua.

IMG_0665.jpg

Tässä ja nyt

Elämyspedagogiikan keskiössä on tässä ja nyt hetkessä eläminen, oppijoiden kunnioittava kohtaaminen ja arvojen arvostaminen. Arvojen arvostaminen on omien arvojen tiedostamista, niiden perusteiden ja sisältöjen tuntemista ja pyrkimystä toisten arvojen ymmärtämiseen ja kunnioittamiseen.

Elämyspedagogisessa toiminnassa yksilöille pyritään tarjoamaan haasteita, joiden kohtaamisen ja voittamisen avulla hänellä on mahdollisuus oppia ja kehittyä. Kokemuksellisuus ja kokonaisvaltaisuus kulkevat elämyspedagogiikassa käsi kädessä. Suomalaisessa elämyspedagogisessa toiminnassa on usein luonto mutta elämyksiä voivat tarjota myös taiteeseen ja draamaan liittyvät elementit. Pienet ja isot seikkailut, ryhmätehtävät ja luonnossa tarvittavien taitojen opettelu ovat kuitenkin vain kasvatuksen ja oppimisen välineitä, ei koskaan itsetarkoitus. 

Elämyspedagoginen, haasteellinen toiminta antaa mahdollisuuksia yksilöille ja ryhmille huomata ja arvioida toimintatapojaan erilaisissa tilanteissa. Vaikka toiminnassa korostetaan nimenomaan henkilökohtaisia kasvuprosesseja, merkityksellistä on myös se, että oppimista tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa elämyksiä ja haasteita kohdatessa.  Ryhmä on yksilölle peili, jonka kautta hän saa palautetta itsestään ja toiminnastaan ja palautekeskustelujen avulla opittu pyritään siirtämään osallistujien arkeen.

OBF_2021-211.jpg
Pää

Toiminta vaatii yksilöä käyttämään kognitiivisia taitojaan

Sydän

Toiminta synnyttää tunteita ja kokemuksia sekä koskettaa arvoja

Käsi

Toiminta vaatii kehon ja fyysisyyden käyttämistä

Elämyspedagogisen toiminnan kolme keskeistä käsitettä ovat pää, sydän ja käsi. Nämä kolme osa-aluetta luovat elämyspedagogisen toiminnan perustan

REPOVESI-02.jpg

 Elämyspedagogisessa toiminnassa vahvistuvat

Itsetuntemus, minäpystyvyys, oman potentiaalin havaitseminen, myötätunto, resilienssi, vuorovaikutus -ja kommunikaatiotaidot, ryhmässä toimimisen taidot.

Päätöksentekokyky, ongelmanratkaisukyky, vastuunotto, luovuus, uteliaisuus, sopeutumiskyky, pitkäjänteisyys, arjen -ja elämänhallintaidot.

Luonnossa toimimisen/erätaidot ja erilaiset lajitaidot

bottom of page